Sapanca’da kasis bilmecesi!


Ana arterlerdeki rögar kapakları, çukurlar, kör noktalar, yolun dışarısına sarkan bahçe duvarları derken şimdilerde sokak aralarına her üç adımda bir yapılan kasisler moda oldu. Anlamakta güçlük çekiyorum. Sokak aralarında hız sınırlarını aşıp da kamu düzenini bozan birkaç kendi bilmeze bu şekilde mi önlem alabiliyoruz? Bu kadar mı çaresiziz? Müdahale edebilecek başka bir seçeneğimiz yok mu? Gelişmiş ülkelerdeki uygulamalar acaba bu yönde mi? Evet, Avrupa’da da tümsek tabelaları var. Peki neden? Çünkü doğal akışında bozulan yol onarım programına alındığında tamirat başlamadan yolda seyir halinde ilerleyen vatandaşını uyarmak için tabela koyuyor. Tabeladaki işaretin anlamı şu, yol şu an aşınmış durumda. Onarım bitene kadar tabela asılı kalıyor. Onarım bittiğinde kasis tabelası kaldırılıyor. Avrupalı, aşınmış, yıpranmış, eskimiş yolu kasisle adlandırıyor. Bizler sıfır asfalta tümsek yapıyoruz. İnanabiliyor musunuz? Avrupa’da sistem tıkır tıkır işliyor. Herkes düzene uymak zorunda. Uymayanlar ise ağır cezai yaptırımlara maruz kalıyor. Bütün mesele bu mu? Tabii ki hayır. Milli servetlerine değer veriyorlar. İnsanının yaşam kalitesini yükseltmek için sürekli strateji geliştiriyorlar.

Gelelim şu kasislerin toplumumuza verdiği geri dönüşü olmayan zarar ve ziyanlara. Acil hasta nakli yapan ambulansların, olay yerine intikal eden polis ve itfaiye araçlarının ciddi anlamda zaman kaybına neden oluyor. Kalp krizi geçiren bir hasta ölümle yaşam arasında saniyelerle yarışırken onu hastaneye götürecek aracın şoförü tümseklerin engelleriyle boğuşmak zorunda. Att personelinin acil müdahale edebilmesini, kan verebilmek için serum yolu açabilmesini, hastanın nabzının ölçümünde ciddi manada karışıklığa sebebiyet veriyor. Hamile kadınların düşük yapmasına veyahut da erken doğumlara. Ameliyatlı hastaların dikişlerinin patlamasına direkt etki ediyor. Sabah geçtiğiniz yoldan akşam zıplayarak geçiyorsunuz. Oldubittiye getirilerek itinalı ile yola döşenmiş. Hadi döşediniz, anladık. Neden üzerini boyamıyorsunuz? Vatandaşın canı sıkılıyor durun şuraya bir kasis yapalım kafasında. Ev cayır cayır yanıyor. Yetişebilene aşk-olsun! Otobüste giderken mide bulantısına. Fiziksel oturma şeklinizin bozulmasına. Direksiyon hakimiyetinin kaybolmasına yardımcı oluyor. Araçların ön takımlarının darmaduman olmasına. Hurdaya çabucak geçmesine. Sapanca’da araç sürücüleri yaya geçitlerine, yol birleşimlerine, trafik ışıklarına, okul geçitlerine yaklaşırlarken hız kesmiyorlar mı? Bu kadar mı vahim durumdayız. Vatandaş olarak hepimize görev düşüyor. Bu devirde araç sahibi olmak bisiklet sahibi olmak kadar kolaylaştı. Bu nedenle sürüş kültürünü geliştirebilmek için çalışmalar yapmalıyız. Kendi kendimize, yaşam konforumuzu ve kalitemizi yerle bir etmemeliyiz. Gece karar alıp gündüz uygulamaya geçirmemeliyiz!  Yapılan kasislerin hiçbir hukuki altyapısı yok. Hatta ve hatta mahkemelerin yöneticilere vermiş olduğu hapis cezaları var.

Kasis yapılabilmesi için belli şartların oluşması ve TSE standartlarının uygulanması gerekiyor. TSE'nin ıcs 93.080.30 ts 8283/Aralık 1988 çıkarmış olduğu yol sathı hız kontrol elemanları tümsekler (kasisler) genelgesine göre; Araçların hızlarının ayarlanabilmesi için yola girişten itibaren ilk tümsek 20.metrede olmalıdır. Tümseğin genişliği araçların dingil mesafesine bağlı olarak 3,60-3,80 metre olmalıdır. Otobüs hatlarının bulunduğu şehiriçi yollarında tümseğin yol sathından yüksekliği 7,5-10 cm.(orta noktası) olmalıdır. Özel temel çukurları 5 cm. derinliğinde ve 60 cm. eninde hazırlanmalıdır. Belirtilen ölçülerin dışında yapılan tümsekler kesinlikle yasalara aykırıdır. Standartların dışında yapılan bu tümseklerden kaynaklanan maddi, yaralanmalı ve ölümlü kazalarda olay mahkemelere intikal ettiğinde kasislerin yapılmasına onay veren idare ciddi bir bedel ödeme riskiyle karşı karşıya kalıyor. 2012 yılında Sakarya'da seyyar satılıcılık yapan Kadir Kermen, Sakarya Büyükşehir Belediyesi tarafından işaretleri olmayan ve mevzuatlara aykırı yapılan tümseklerin kaldırılması için Sakarya 2. İdare Mahkemesi'ne başvurdu. Sakarya Büyükşehir Belediyesi'nin savunmasını yeterli bulmayan mahkeme, belediyenin davaya itirazını reddetti. Mahkemeye sunulan bilirkişi raporunda tümseklerin tek tek incelendiği, hatalı ve mevzuata uygun olmadığı vurgulandı. Mahkeme, şehrin çeşitli yerlerinde yapılan 20 tümseğin TSE tarafından getirilen standartlara uygun olmadan inşa edildiği, gerekli bakımın (levha, işaret konulması) yapılmadığı, bir kısmının ise trafik akışı açısından uygun olmayan yerlere yapıldığı gerekçesiyle kaldırılmasına hükmetti. Sakarya 2. İdare Mahkemesi emsal niteliğinde bir karar aldı.

Sapanca’da kasis bilmecesi çığrından çıkmaya başladı. Şehir merkezinde ki mahalle aralarında yapılan kasisler, köylere de örnek olmuş durumda. Yüksek kesimlerde ki mahallelerimizde de kasisler yapılıyor. Belki de üç beş saatte bir araç geçişi oluyor. Şu hastalıktan, virüsten, kolay çözüm bulma pasifliğinden, tek kurtuluş çaresi görme vizyonsuzluğundan bir an önce vazgeçelim! Sağlıcakla kalın.  

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

"Sadettin Tantan"

“Stad yerinde ağırdır” (Butik Stadyum)

Beşiktaş Jimnastik Kulübü’nü Sapancalılar kurdu!